Prowadzenie kampanii CPC nie jest prostym procesem. Stała optymalizacja kampanii Google Adwords jest codziennym działaniem, bez którego praca marketera internetowego nie ma sensu.

Z pewnością większość z Was miała doświadczenie w uruchamianiu kampanii Google AdWords i na pewno uzyskanie pożądanych rezultatów wymagało kilku testów i poprawek. W tym wpisie podzielę się z Wami kilkoma zasadami, które uczynią Waszą pracę nad kampaniami AdWords szybszą i bardziej efektywną.

Etapy optymalizacji kampanii Google AdWords

Warunkowo optymalizację kampanii w dowolnym systemie reklamy cpc (Cost per Click) można podzielić na kilka etapów:

  1. Praca ze słowami kluczowymi;
  2. Praca z innymi parametrami targetowania: lokalizacja, czas, typy urządzeń;
  3. Praca z reklamami.

Powyższe etapy obejmują najważniejsze parametry, od których wprost zależy efektywność kampanii.

Praca ze słowami kluczowymi

Na tym etapie konieczne jest przeprowadzenie kilku rodzajów analiz i na ich podstawie dokonuje się już wszelakich zmian:

  • Analiza zapytań;
  • Analiza skuteczności słów kluczowych;
  • Dodanie wykluczających słów kluczowych.

Wszystkie wyżej opisane prace wykonujemy na karcie Słowa kluczowe.

Karta Słowa kluczowe - optymalizacja kampanii Google Adwords
Rys. 1 Karta Słowa kluczowe

Zacznijmy od raportu Wyszukiwane hasła. Dzięki prezentowanym tu danym będziemy w stanie zrozumieć, co wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy, zanim klikną naszą reklamę. Ponadto w niniejszym raporcie widzimy rdzeń semantyczny (bazowa lista słów kluczowych), frazy podobne oraz listy wykluczających słów kluczowych, które należałoby usunąć.

Jeżeli na liście wyszukiwanych haseł widzimy frazę odpowiednią do naszej kampanii dodajemy ją przy pomocy przycisku Dodaj słowo kluczowe. Frazy bzdurne lub przydatne w innej kampanii lub grupie reklam usuwamy poprzez przycisk Dodaj jako wykluczające słowo kluczowe.

W kolejnym kroku trzeba przeanalizować słowa kluczowe, które są już w użyciu. W tym celu korzystamy z zakładki Słowa kluczowe, która prezentuje wszystkie jakościowe wskaźniki elementów słowa kluczowego. Załóżmy, że dana fraza kluczowa ma słabą wydajność (niski współczynnik konwersji, niski CTR), należy ją wyłączyć lub poprawić za pomocą typów dopasowania (szerzej o tym we wpisie o typach dopasowań).

Optymalizacja kampanii Google Adwords – praca z innymi parametrami targetowania

Na tym etapie można wybrać region wyświetlania reklam AdWords i typy urządzeń, na których będą one emitowane. Do tego zadania potrzebujemy dwóch raportów znajdujących się w zakładce Ustawienia.

Zakładka Ustawienia panelu AdWords - optymalizacja kampanii Google Adwords
Rys. 2 Zakładka Ustawienia panelu AdWords

Zacznijmy od lokalizacji. Tutaj należy po prostu przeanalizować wskaźniki jakości w danych lokalizacjach.

Instrukcja:

  • Kliknij kartę Lokalizacje;
  • Kliknij kartę Wyświetl raporty lokalizacji, a w niej pozycję Powody wyświetlania reklam;
  • Umieść wszystkie znaczniki w kolumnie po lewej stronie Lokalizacji;
  • Kliknij Wybierz widok dla … lokalizacji. I wybierz wymagany poziom: miasto, województwo, dzielnica;
  • Teraz przeprowadź analizę wskaźników jakości: konwersja, CTR. Najmniej efektywne lokalizacje możesz wyłączyć lub zmniejszyć stawkę.

Praca z reklamami a optymalizacja kampanii Google Adwords

Na tym etapie będziemy pracować z elementami reklam:

  • Nagłówek;
  • Tekst;
  • Wyświetlany adres URL;
  • Rozszerzenia.

Zanim zaczniesz pracę z reklamami, przeprowadź analizę ich wskaźników jakości i zapisz gdzieś, aby po dokonaniu wszystkich zmian mierzyć efekty.

Nagłówek

Tytuł reklamy powinien być jak najbardziej trafny w stosunku do zapytania użytkownika. Aby to zrobić, musisz określić główne słowo kluczowe grupy reklam, dla których występują wyświetlenia (jeśli masz więcej niż jedną grupę słów kluczowych):

AdWords Trafny tytuł reklamy - optymalizacja kampanii Google Adwords
Rys. 3 Trafny tytuł reklamy

Aktualnie nie ma problemu z zawarciem w reklamie niezbędnych informacji, ponieważ Google wprowadził dodatkowe miejsce w postaci drugiego tytułu i rozszerzonego opisu reklamy tekstowej. Dzięki temu tytuł może być naprawdę długi, co pozwala przyciągnąć uwagę większej liczby potencjalnych klientów.

Tekst

W tekście podaj dodatkowe informacje o ofercie, używając słów z listy słów kluczowych. Słowa te zbiegają się z zapytaniem użytkownika, dlatego im więcej cennych dla siebie informacji widzi on w tekście, tym większe prawdopodobieństwo, że przejdzie przez naszą reklamę i dokona zakupy/akcji na naszej stronie docelowej.
Ps. Nie zapomnij o wezwaniu do działania: zadzwoń, zamów, zamów, dowiedz się więcej i tak dalej.

Wyświetlany adres URL

Niniejszy dodatek do reklamy jest dodatkowym miejscem na umieszczenie frazy przedstawionej w tekście reklamy lub jest dodatkowym wezwaniem do działania.

AdWords Wyświetlany adres URL - optymalizacja kampanii Google Adwords
Rys. 4 Wyświetlany adres URL

 

Rozszerzenia

Dzięki rozszerzeniom Google Adwords możesz sprawić, że Twoja reklama stanie się maksymalnie użyteczna. Możesz w nich określić:

  • rozszerzenia linków do podstron;
  • rozszerzenia objaśnień;
  • rozszerzenia informacji w witrynie;
  • rozszerzenia połączeń;
  • rozszerzenia lokalizacji;
  • rozszerzenia powiązanej lokalizacji;
  • rozszerzenia wiadomości;
  • rozszerzenia cen;
  • inne.

Możesz je określić na karcie Rozszerzenia reklam. Rozszerzenia można dodać na poziomie konta, na poziomie kampanii oraz grupy reklam.

  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *