Właśnie stworzyłeś sklep internetowy i szukasz odpowiedniej strategii promocji? A może sprzedaż przez długi czas nie wzrasta i chciałbyś to zmienić? W tym wpisie podzielę się z Wami doświadczeniem mojego zespołu Quality Media w zakresie promocji online sklepów internetowych. 

Tekst będzie pomocny zarówno początkującym przedsiębiorcom, jak i właścicielom dochodowych sklepów internetowych. Nasze doświadczenie pomoże w opracowaniu prawidłowej strategii promowania sklepu w Internecie, wyboru skutecznych kanałów sprzedaży na różnych etapach rozwoju biznesu.

Najpopularniejsze kanały reklamowe online dla sklepów internetowych

  • płatne reklamy w wyszukiwarkach – Search Engine Marketing (SEM lub reklama kontekstowa);
  • bezpłatny ruch z wyszukiwania – Search Engine Optimization (SEO);
  • porównywarki cen;
  • e-mail marketing;
  • informacje o sklepie w publikacjach online, PR i pisanie artykułów gościnnych (content marketing);
  • sieci społecznościowe – Marketing w mediach społecznościowych (SMM);
  • różne rodzaje content marketingu (reklama przez blogerów, na Youtube, itp.).

Promocja sklepu online – sprzedaż z reklamy AdWords

Dla wielu sklepów internetowych dobrym krokiem w kierunku pierwszej sprzedaży będzie uruchomienie płatnych reklam w wyszukiwarkach (SEM). Za pomocą tego kanału można szybko skonfigurować reklamy i niemal natychmiast przyciągnąć wybranych użytkowników do witryny.

Szybkość uzyskania pierwszych zakupów zależy od kilku czynników:

  • Czasu podejmowania decyzji przez kupującego – im więcej, tym dłużej będzie trzeba czekać na pierwsze wyniki.
  • Wolumenu zakupionego ruchu – im mniejszy ruch kupowany na starcie, tym dłużej trzeba czekać na pierwsze zakupy;
  • Oferty – jeśli Twoja oferta nie jest konkurencyjna, może nie generować konwersji, mimo dużego natężenia ruchu na stronie.

Dodatkowo, można przypuszczać, że reklama AdWords będzie działać najlepiej dla sklepów sprzedających popularne produkty.

Najważniejszą rzeczą jest prawidłowe skonfigurowanie kampanii Google AdWords, aby stała się źródłem zysku, a nie wydatków i frustracji. Strategia budżetowa jest wprost zależna od konkurencji w branży. Przy ograniczonym budżecie na promocję w bardzo konkurencyjnej kategorii – np. elektronice, ważne jest, aby rozpocząć promocję  przy pomocy precyzyjnych słów kluczowych – tzw. fraz z długiego ogona.

Promocja sklepu internetowego
Rys. 1 Przykład reklamy AdWords ze stopniowym zwiększaniem zasięgu słów kluczowych (od precyzyjncyh do ogólnych) i osiąganiem stabilnych poziomów ruchu

Ogólne słowa kluczowe mogą zapewnić wielu odwiedzających witrynę, ale jednocześnie mają wysoką konkurencję, cenę przejścia na stronę i niską konwersję. A bardziej zawężone zapytania, takie jak artykuły i nazwy produktów, same w sobie prowadzą do niewielu odwiedzających. Jednak ze względu na dużą liczbę takich zapytań liczba użytkowników, którzy odwiedzą sklep, może być dość duża. Jednocześnie takie słowa kluczowe mają zasadniczo niską konkurencję, cenę przejścia użytkownika do witryny i wysoką konwersję.

Taka technika podczas konfigurowania bazowej listy fraz kluczowych umożliwi osiągnięcie pierwszej sprzedaży, nawet w mało znanym sklepie o minimalnym budżecie. Następnie, stopniowo zwiększając budżety reklamowe AdWords, można przejść do bardziej ogólnych słów kluczowych z większym zasięgiem. Kiedy reklama cpc zaczyna się opłacać, można pomyśleć o zwiększeniu budżetu reklamowego.

Zalety reklam AdWords

  • Szybka konfiguracja i aktywacja – konfiguracja i uruchomienie kampanii reklamowej zajmie maksymalnie kilka dni, w zależności od wielkości Twojego sklepu internetowego.
  • Możliwość szybkiego wprowadzania zmian – otrzymując pierwsze dane, możesz wprowadzać zmiany, zwiększać konwersję i jakość ruchu.
  • Możliwość pracy z użytkownikiem w czasie rzeczywistym lub z odwiedzającymi sklep w przeszłości (remarketing).
  • Możliwość dowolnych ustawień targetowania (typy urządzeń, wiek, płeć, lokalizacja) i personalizowania przekazów reklamowych.
  • Szczegółowa analiza wyników.
  • Możliwość szybkiego wyświetlania się na najlepszych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Promocja sklepu internetowego - SEO i SEM
Rys. 2. Wyniki organiczne i reklama AdWords

Przykład:

Masz internetowy sklep z kosmetykami naturalnymi z wieloma błędami technicznymi. Chcesz przyciągnąć klientów do witryny za pomocą SEO. Nie ma pewności czy inwestycje w SEO wygenerują sprzedaż, która pozwoli na pokrycie kosztów działań w tym zakresie. Ponadto poprawienie błędów technicznych na stronie sklepu wymaga czasu, co spowoduje opóźnienie w uzyskaniu pierwszych wyników.

Dlatego dobrze jest zacząć od zamówienia audytu SEO, który pozwoli przygotować stronę do promocji SEO i nie wymaga abonamentowych opłat za promocję.

Aby przetestować branżę pod względem wielkości sprzedaży i uzyskać szybkie wyniki, można uruchomić reklamę płatną, która natychmiast przyciągnie pierwszych klientów i pozwoli oszacować potencjał branży.

Wady reklam cpc

  • Wymagają ponoszenia kosztów budżetu reklamowego, który zależny jest od konkurencyjności i liczby oferowanych produktów.
  • Reklamy w sieci wyszukiwania będą skuteczne tylko wtedy, gdy istnieje zapotrzebowanie na dane towary. W przypadku braku popytu można korzystać z reklam displayowych lub reklam na Youtube, ale konwersja może być znacząco niższa.
  • W niektórych przypadkach konkurencja może być tak silna, że cena za kliknięcie będzie niebagatelnie wysoka, a w skutek tego reklama nie zarobi na siebie.
  • System reklam płatnych mają wiele ograniczeń. W przypadku niektórych branż, takich jak np. farmaceutyka, możliwości reklamowe są ograniczone lub całkowicie wyłączone.
  • Kampanie e-commerce AdWords wymagają ciągłego monitorowania i optymalizacji w dynamicznie zmieniających się warunkach.
  • 6
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *