Kiedy e-sklep jest już gotowy, właściciele najczęściej zaczynają inwestować pieniądze w SEO – w nadziei, że dotrą do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania w ciągu 2-5 miesięcy. Oczekują, że po inwestycjach w pozycjonowanie szybko osiągną poziom samowystarczalności i już nigdy nie będą zależni od budżetów reklamowych na kampanię AdWords. Tak wyglądałaby idealna rzeczywistość, ale realia bywają okrutne.

Z każdym rokiem wprowadzenie witryny na TOP 10 wyników organicznych staje się bardziej skomplikowane ze względu na aktualizacje algorytmów wyszukiwarek i rosnącą konkurencję.

Pierwsza sprzedaż z bezpłatnych wyników wyszukiwania

Z mojego doświadczenia wynika, że minimalny okres SEO-pracy wymagany do uzyskania pierwszych sprzedaży w sklepie online wynosi ​​4-6 miesięcy. Czas do osiągnięcia samowystarczalności sklepu (uniezależnienie się od reklam płatnych) może wynosić 9 miesięcy lub więcej. Jeśli jednak sklep działa w rynkowej niszy i/lub jego zasięg jest lokalny to pierwsze efekty mogą przyjść dość szybko.

Wydatki związane z SEO:

  • pisanie wysokiej jakości treści;
  • budowanie linków;
  • techniczne poprawki strony;
  • usługi promocji SEO.

Przykład:
Jesteś właścicielem sklepu internetowego z artykułami ogrodniczymi. Branża jest bardzo konkurencyjna, bardzo wąska i ma wyraźną sezonowość. Większość konkurentów skupia się na popularnych frazach dotyczących głównych kategorii produktów. Frazy takie generują większą liczbę odwiedzających, ale mają niższe współczynniki konwersji.

Podstawowym zadaniem będzie w tym przypadku skupienie się na opisach produktów i opracowanie wysokiej jakości treści. Towary będą generowały pojedynczo niewielki ruch, ale współczynniki konwersji dla ich podstron będą dość wysokie. Zwłaszcza w lokalizacji, w której znajduje się sklep. Pierwszych wyników można spodziewać się po około 3 miesiącach. W miarę jak będą wzrastały pozycje fraz produktowych (fraz z tzw. długiego ogona), można przejść do fraz z nazwami kategorii i uzyskać więcej odwiedzin strony. Przykład takiego wzrostu obrazuje poniższy wykres.

SEO dla sklepu internetowego
Rys. 1 Stopniowy wzrost ruchu organicznego sklepu z artykułami ogrodniczymi

Wykres pokazuje stopniowy wzrost ruchu organicznego sklepu online z artykułami ogrodniczymi.

Zakres podstawowych prac nad ruchem organicznych:

  • audyt SEO sklepu i eliminacja wszystkich wykrytych wad technicznych witryny;
  • wybór fraz kluczowych dla podstron;
  • tworzenie i edycja treści w witrynie – najwyższy priorytet mają opisy produktów i ich kategorii;
  • dodanie sklepu do usługi Google Moja Firma;
  • wprowadzenie optymalnego systemu linkowania wewnętrznego;
  • stworzenie bloga sklepowego;
  • link building.

Zalety SEO dla sklepu internetowego:

  • w porównaniu z reklamą AdWords, ten kanał nie wymaga dużego budżetu w dłuższej perspektywie;
  • w niektórych niszowych branżach konkurenci inwestują więcej pieniędzy w reklamę AdWords niż w SEO. Ułatwia to osiągnięcie wysokich wyników wyszukiwania, a każdy klient przyciągnięty tym kanałem będzie tańszy.

Wady SEO dla sklepu internetowego:

  • w większości branż, aby uzyskać zwrot z inwestycji, konieczne jest zainwestowanie w rozwój witryny od 6 do 12 miesięcy, to znaczy, że ten kanał nie będzie szybko generować przychodów;
  • konieczność wprowadzania poprawek programistycznych nad sklepem co zwiększa koszty inwestycji;
    zmiany algorytmów wyszukiwania mogą znacząco wpłynąć na pozycje witryny. Dziś możesz być TOP-1, a jutro poza pierwszą dziesiątką wyników wyszukiwania.
  • reklamy AdWords zawsze zajmują do 4 pierwszych pozycji na stronie wyników wyszukiwania. Dlatego też pierwsze miejsce bezpłatnych wyszukiwań może być w rzeczywistości piątym. Może to znacznie zmniejszać liczbę przejść do witryny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.