Facebook i inne sieci społecznościowe stały się tak popularne, że nie można ich już nie traktować jako istotnego kanału sprzedaży i komunikacji z odbiorcami. W zależności od celu obecności sklepu internetowego w sieciach społecznościowych, strategie promocji będą się różnić.
Reklama na Facebooku a sprzedaż online
W kampaniach reklamowych na Facebooku możemy mieć różne cele:
- sprzedaż towarów;
- przyciąganie nabywców poprzez rekomendacje innych osób;
- przyciągnięcie grupy docelowej, która dokonuje zakupów impulsywnych;
- komunikacja z użytkownikiem (wiele osób subskrybuje sieci społecznościowe sklepów w celu śledzenia aktualnych promocji i kolejnych zakupów);
- stworzenie lojalnego grona odbiorców, który może być aktywny, brać udział w konkursach i promocjach oraz polecać ten sklep innym użytkownikom;
- rozwój i promocja marki poprzez komunikację z grupą odbiorców, materiały promocyjne itp.
Jeśli mówimy o etapie pierwszej sprzedaży w sklepie internetowym, to przede wszystkim ważne będzie, aby przyciągać odbiorców i skutecznie doprowadzić do sprzedaży. Aby to osiągnąć na tym etapie, można wykorzystać:
- Wyświetlanie reklam konkretnych produktów (reklama produktowa na Facebooku). Niezwykle ważna jest jakość prezentowanych materiałów reklamowych i konkurencyjność cenowa. Jeśli oferta jest słaba, budżet zostanie wydany, a sprzedaży najprawdopodobniej nie będzie;
- Ponowne przyciągnięcie użytkowników (remarketing), którzy odwiedzili już stronę naszego sklepu w przeszłości. To narzędzie wymaga zaimplementowania specjalnego kodu na stronie – Pixela. Pixel można wygenerować i pobrać w panelu Menedżera Firmy na Facebooku.

- Kierowanie reklamy do istniejących grup odbiorców (bazy danych CRM, listy e-mailowe itp.) – większość sieci społecznościowych umożliwia pobieranie legalnie zgromadzonych baz danych klientów i wykorzystywanie ich do ponownego kierowania;

- Emisja reklam, prowadzenie konkursów i inne działania promocyjne z influencerami na Facebooku w celu szybkiego wzrostu liczby odbiorców i;
Remarketing
Jest to mechanizm reklamowy, dzięki któremu reklamy online są emitowane użytkownikom, którzy już oglądali reklamowany produkt, odwiedzając stronę internetową reklamodawcy.
Zalety reklam FacebookAds:
- pozwalają szybko uzyskać widoczność wśród potencjalnych klientów i pierwsze zamówienia;
- łatwość zarządzania poprzez intuicyjny panel reklamowy;
- szeroki wybór form kierowania reklam;
- wiele danych statystycznych do analizy i optymalizacji kampanii reklamowych;
- uruchomienie kampanii FacebookAds jest bardzo proste – wystarczy konkurencyjna oferta i budżet reklamowy (w rzadkich przypadkach są potrzebne drobne prace programistyczne).
Wady reklam na Facebooku:
- od razu po wyłączeniu reklam – aktywność odbiorców zmniejsza się do 0;
- są skuteczne tylko w dobrze zdefiniowanej grupie odbiorców. Zwłaszcza w początkowej fazie promocji precyzyjne dobranie grupy odbiorców może nie być do końca trafione. Dlatego też reklamy AdWords w wyszukiwarce mogą mieć wyższy współczynnik konwersji;
- wymagają stałego inwestowania pieniędzy w emisję;
- mogą być nieskuteczne w przypadku reklamowania określonych rodzajów towarów. Istnieją grupy produktów, których grupa docelowa nie używa sieci społecznościowych, aby znaleźć informacje o tych produktach lub w ogóle nie kupuje w Internecie;
- regulamin Facebooka zawiera listę obostrzeń dotyczących niektórych tematów, na przykład: farmaceutyki, polityka, hazard, produkty związane z płcią itp.;
- wymagają stałej optymalizacji.