Istnieje wiele elementów składających się na efektywność kampanii AdWords. Jednym z nich jest wybór typu dopasowania słów kluczowych. Od tego w znacznym stopniu zależy czy reklama będzie udanym kanałem sprzedaży czy spowoduje jedynie nieefektywne wydatkowanie budżetu. W tym artykule podpowiem jak dokonać właściwego wyboru.

Typy dopasowań słów kluczowych

Każdy typ dopasowania inaczej powoduje wyświetlenie reklamy w wynikach wyszukiwania przeprowadzonego przez użytkownika. W Google Adwords występuje kilka typów dopasowania słów kluczowych: przybliżone, z użyciem modyfikatora, do wyrażenia, ścisłe oraz wykluczające.

Dopasowanie przybliżone

Reklama będzie wyświetlana dla wszystkich zapytań użytkowników, które zawierają określone słowo kluczowe (we wszystkich jego formach) lub synonimy. Kolejność słów w zapytaniu może być dowolna. Jeśli na przykład w Twojej kampanii AdWords masz słowo kluczowe okulary damskie, Twoja reklama wyświetli się osobie szukającej hasła kup okulary dla kobiet, okulary korekcyjne czy okulary damskie do pływania.

Zaletą tego rodzaju dopasowania jest przyciąganie do witryny większej liczby użytkowników, poświęcając jednocześnie mniej czasu na tworzenie precyzyjnej listy słów kluczowych. Minusem jest brak dostatecznej kontroli nad wydatkami na słowa kluczowe wątpliwie dopasowane do profilu naszej działalności.

Modyfikator dopasowania przybliżonego

Dodając + przed słowem kluczowym w dopasowaniu przybliżonym sprawisz, że reklamy AdWords będą wyświetlały się w wynikach wyszukiwania zawierających zmodyfikowane słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym (lub ich bliskie odmiany, ale nie synonimy), w dowolnej kolejności. Bliskie odmiany to m.in. literówki, formy liczby pojedynczej i mnogiej, skróty i akronimy oraz odmiany fleksyjne (np. ziarno i ziarniste).

Przykład: słowo kluczowe +półbuty damskie pozwoli na wyświetlenie reklamy dla wyszukiwania damskie półbuty. Modyfikator zwiększa poziom szczegółowości słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym i w ten sposób zawężają ich zasięg.

Dopasowanie do wyrażenia

Twoje reklamy będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania pasujących do wyrażenia i jego zbliżonych odmian, nawet z dodatkowymi wyrazami przed wyszukiwanym hasłem lub po nim. Reklamy wyświetlą się również dla wyszukiwań zbliżonej odmiany słowa kluczowego, w tym haseł z błędami w pisowni, formami liczby pojedynczej i mnogiej, akronimami, odmianami fleksyjnymi i wyrazami pokrewnymi (np. ziarno i ziarniste) oraz skrótami. W dopasowaniu do wyrażenia znaczenie podstawowe ma kolejność słów – reklama nie wyświetli się, jeśli ktoś wpisze w środku słowa kluczowego dodatkowy wyraz. Wyrażenia w tym dopasowaniu mają postać: słowo kluczowe.

Przykładowo, jeśli w kampanii AdWords dodamy frazę szpilki damskie to pozwoli ona naświetlenie reklamy dla wyrażeń: czerwone szpilki damskie czy szpilki damskie przeceny. Tę formę dopasowania nazywam bezpieczną bo mamy większa kontrolę nad wydatkami niż w przypadku słów kluczowych AdWords w dopasowaniu przybliżonym i jednocześnie działamy bardziej elastycznie niż w dopasowaniu ścisłym. Dopasowanie do wyrażenia pozwala nam na dotarcie do większej liczby klientów i wyświetlanie reklam osobom, które potencjalnie wykażą zainteresowanie ofertą.

Dopasowanie ścisłe

Stosując dopasowanie ścisłe nasze reklamy reklamy AdWords będą wyświetlać się na hasła dokładnie dopasowane do naszej frazy i jego bliskich odmian, które obejmują hasła z błędami w pisowni, formy liczby pojedynczej i mnogiej, akronimy, odmiany fleksyjne i wyrazy pokrewne (np. ziarno i ziarniste), skróty. Dopasowanie ma postać [słowo kluczowe].

Dopasowanie ścisłe daje największą kontrolę nad tym kto widzi naszą reklamę oraz nad wydatkowaniem budżetu na kliknięcia poszczególnych fraz kluczowych. Dodatkowo, stosując tę formę dopasowania, można otrzymać mniej wyświetleń lub kliknięć, ale uzyskać wyższy współczynnik klikalności (CTR).

Ważne!
Słowa kluczowe są dopasowywane bez względu na wielkość liter.
W sieci reklamowej słowa kluczowe są domyślnie traktowane jako dopasowanie przybliżone.

Dopasowanie wykluczające

Wykluczenie odpowiednich słów kluczowych jest kluczem do tworzenia precyzyjnie skierowanej kampanii Google AdWords. Jeśli sprzedajesz okulary, ale w Twojej ofercie nie ma okularów słonecznych,, możesz dodać -okulary słoneczne jako wykluczające słowo kluczowe. Dzięki temu Twoje reklamy nie będą się wyświetlać osobom poszukującym okularów słonecznych.
Dopasowanie wykluczające ma postać -słowo kluczowe.

Inną metodą wykluczenia niechcianych fraz jest dodanie wykluczających słów kluczowych na karcie Słowa kluczowe w module Wykluczające słowa kluczowe. Ścieżka jest taka sama zarówno w starym, jak i nowym interfejsie kont AdWords.

  • 11
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *